З 1 вересня 2019 року українську школу очікує чимала кількість нововведень, які відкривають нові права та можливості для учасників освітнього процесу - вчителів, дітей та їхніх батьків.
Так, у разі потреби (часті пропуски занять через хворобу, участь у спортивних змаганнях…), діти зможуть навчатися вдома за індивідуальними навчальними планами. Двічі на рік їх знання оцінюватимуться підсумковими контрольними роботами.
У новому навчальному році першокласники зараховуватимуться до школи за їх місцем проживання, незалежно від типу закладу, спеціалізований він чи ні, без будь-яких конкурсів.
Шкільна форма тепер не буде обов’язковою. Батьки з дітьми вирішуватимуть, який одяг зручний для них.
Для учнів 1-4 класів вступає в силу правило: у темний час доби по дорозі в школу і додому носити світло-відбиваючі жилети.
Відтепер оцінка учня – це його особиста інформація, яку вчитель не матиме права розголошувати. На уроці відповідь чи робота учня оцінюватиметься загальними фразами, а оцінка в балах виставлятиметься учителем на перерві чи після уроку в індивідуальному порядку.
На учнів чекає і нове шкільне харчування.
Села і райони зможуть самостійно об’єднуватися в освітні округи, до яких входитимуть опорні школи, де навчатиметься не менше 200 учнів, заклади позашкільної освіти, культури і спорту.
Нова інструкція діловодства в навчальних закладах скоротила приблизно на 20% список бюрократичних папірців, які змушені були заповнювати вчителі.
Серед них: складання докладного плану-конспекту кожного уроку, календарних планів, звітів про засідання методичних об’єднань тощо. Все це тепер не входить до списку обов’язкових документів.
Усі ці нововведення багато в чому сходяться на вчителеві, і саме від нього, в першу чергу, залежатиме успішне їх впровадження.
Наскільки готові учасники освітнього процесу до нових змін, які створені умови для рівного доступу до якісної освіти, і що ще необхідно зробити, - ці питання були предметом обговорення на традиційній серпневій зустрічі освітян. Цього річ вона проходила у формі колегії управління освіти і науки ОДА, якій передувала робота в секціях.
У секції «Лідери профспілкового руху» профспілковий актив детально обговорив питання кадрового забезпечення закладів освіти області та оплату праці працівників, роль органів управління освітою і виборних органів Профспілки щодо формування учителя як конкурентоспроможного фахівця. Дискутували щодо забезпечення запиту НУШ на якість підготовки вчителя, його соціального статусу та створення можливостей для професійного розвитку освітян.
Юрій Кравець, голова Рівненської обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України, детально проаналізував стан виконання ст. 57 Закону України «Про освіту» у 2018-2019 навчальному році, зупинився на профспілкових заходах, спрямованих на недопущення звуження прав освітян, черговий раз акцентував увагу на тому, що лише самодостатній, добре підготовлений, забезпечений учитель може бути конкурентоздатним, здатним забезпечити якість реформи.
- Профспілкова сторона і надалі наполягатиме на дотриманні визначеного законодавством рівня оплати праці, соціальних гарантій, державній підтримці вчителя, забезпеченні умов для його розвитку, - сказав він.
Серед викликів у процесі створення умов до рівного доступу до якісної освіти виступаючі виокремили інертність закладів вищої освіти у підготовці на запит нової української школи сучасного вчителя, скорочення мережі закладів освіти без участі громадськості, випадки скорочення педагогічних працівників, обрання менеджерів освітнього закладу з порушенням законодавства, тощо.
Профспілкові лідери акцентували увагу на недопущенні звуження трудових прав педагогічних, науково-педагогічних та інших працівників освіти, пенсіонерів, осіб, які навчаються, забезпечивши дотримання вимог статей 22 та 113 Конституції України, законодавства про освіту, що сприятиме реальному визнанню освіти основою економічного розвитку суспільства.
На пленарному засіданні Юрій Кравець, зупинився на листі Міністерства фінансів України «Про підвищення ефективності використання бюджетних коштів у сфері освіти і науки», який скеровано до Кабінету Міністрів України з проханням надати доручення Міністерству освіти і науки України опрацювати їх та підготувати відповідні проекти нормативно-правових актів.
- Наполягаючи на підвищенні статусу педагогічних і науково-педагогічних працівників, Профспілка виступила і далі виступатиме проти цинічних пропозицій Мінфіну, зокрема:
- підвищення заробітної плати вчителів за рахунок скорочення їх чисельності, «перегляду» діючих умов оплати праці педагогічних працівників з метою «оптимізації» діючих підвищень, надбавок і доплат (тобто їх скасування).
- збільшення педагогічного навантаження вчителя загальноосвітнього навчального закладу до 20 годин на тиждень, що призведе до скорочення учителів,
- збільшення співвідношення студент-викладач у закладах вищої освіти ІІІ-ІV рівнів акредитації та встановлення такого співвідношення у закладах вищої освіти І-ІІ рівнів акредитації, які суперечать Закону України «Про освіту» та іншим нормативним актам, резюмував він.
Напередодні Дня знань, початку нового навчального року висловлюємо впевненість – в цьому році буде цікаво і захоплююче. Впевненості у власних силах та відвертого прагнення до нового, успіхів нам усім!