Знання - така коштовність, що його не соромно
здобувати у будь-який спосіб.
Фома Аквінський
Сьогодні ні в кого не викликає сумніву той факт, що для ефективного управління потрібна спеціальна підготовка, професійні знання, вміння і навички.
Відомо, що в довготривалій пам’яті людини від всього об'єму інформації залишається:
- при одноразовому виступі - до 10%,
- при самостійному читанні - до 30%,
- при активному спостереженні - до 50%,
- при самостійному засвоєнні матеріалу - до 75%,
- при навчанні інших - до 90%
Пропонуємо вашій увазі окремі форми навчання профспілкового активу
Серед активних форматів в умовах сьогодення чільне місце посідає дистанційна та онлайн-робота.
Дистанційна робота - відповідно до частини першої статті 60-2 Кодексу законів про працю України – це форма організації праці, за якої робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією власника або уповноваженого ним органу, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. При цьому законодавство не містить заборони виконання такої дистанційної роботи за кордоном.
Дистанційна робота з’явилася вже принаймні 3 століття. Однак саме з пандемією зросла увага людства до неї.
Варто розмежувати поняття «онлайн-робота» та «дистанційна робота».
Онлайн-роботу можна застосовувати й у звичайних очних класах: інструменти онлайн-освіти впроваджують і до традиційної освіти, як додатковий інструмент для проведення уроків (заходів). Наприклад, щоб проводити уроки англійської з носіями з інших країн. Або ж показувати експерименти онлайн). Онлайн-навчання передбачає пряму взаємодію між учнем та вчителем, учнем та іншими учнями під час занять (уроки проводяться у прямоефірному форматі).
Дистанційне навчання відбувається в межах певної освітньої установи є повністю позакласним і асинхронним (взаємодія між учнями та викладачами відбувається з затримкою у часі). Дистанційне навчання може взагалі усувати взаємодію учнів і викладачів та/або зводить її до мінімуму.
- Нарада - колективне обговорення окремих питань групою осіб, які мають безпосереднє відношення до їх вирішення. Наради можуть бути періодичні і спрямовані на вирішення поточних проблем методичної роботи; короткі і тривалі.
- Оперативно-методична нарада - колективна форма підвищення наукового рівня роботи, попередження можливих помилок, виправлення допущених недоліків у роботі. На оперативно-методичній нараді розглядаються питання, які неможливо передбачити та спланувати заздалегідь. Такі наради проводяться з головами організацій, профактивом з метою оперативного обговорення окремих питань, поточного інструктування спілчан. За характером і змістом роботи їх можна поділити на три типи: інформаційні, інструктивні, звітні.
- Семінар - інтерактивна форма короткострокового навчання, основною метою якої є передача знань та нової інформації. У ході семінару проводяться лекції, презентації, обговорення. На семінарі учасник відіграє фактично пасивну роль — роль слухача. Розмір групи — до 60-ти осіб. Співвідношення: 90% — теорія, 10% — практика.
- Презентація - процес ознайомлення слухачів з певною темою. Зазвичай це демонстрація, лекціячи промова, з метою проінформувати чи переконати когось.
Презентація може містити три компоненти:
- промова доповідача:те, що доповідач розповідає;
- слайди:те, що бачить аудиторія на екрані;
- роздаткові матеріали:те, що роздається кожному в аудиторії окремо, і містить деталі інформації що презентується. Наприклад список літератури та інших посилань чи статистичні таблиці.
- Тренінг - організаційна інтерактивна форма навчання, яка спирається на досвід і знання її учасників. Тренінг – це запланований процес зміни ставлення, знання чи поведінкових навичок того, хто навчається, через набуття навчального досвіду, щоб досягти ефективного виконання в одному виді діяльності або в певній галузі. Мета тренінгу – формування ключових компетенцій на основі співробітництва, відповідальності, активності його учасників. Під час тренінгів набуваються нові знання, уміння і навички ефективної комунікації, лідерства, роботи в команді, самоконтролю, аналізу ситуацій та прийняття рішень, формуються позитивні цінності, ідеали.
У ході тренінгу використовуються вправи, обговорення, групові проекти, індивідуальні завдання, розв'язання практичних завдань і ситуацій, рольові й ділові ігри, симуляції, мозковий штурм, міні-лекції й презентації. Розмір групи — до 15-ти осіб. Співвідношення теорії і практики: 20% навчального часу - теорія, 80% - практика.
- Практикум - форма короткострокового навчання, основною метою якої є розширення професійних знань і відпрацьовування на практиці окремих ключових навичок. У ході практикуму проводяться лекції, презентації, розв'язування практичних завдань і ситуацій, обговорення, ділові ігри. Розмір групи — до 25-ти осіб. Співвідношення: 70% — теорія, 30% - практика.
- Експертна панельна дискусія — це обговорення якого-небудь питання перед аудиторією за участю ряду експертів у певній галузі. Як альтернатива традиційному читанню лекцій, обговорення питання різними експертами дає можливість одержати інформацію, глибина якої перевершує глибину матеріалів, представлених одним виступаючим. Експертна панельна дискусія — не місце для формальних промов, структурованого переліку того, що слід сказати.
Панельна дискусія дає оптимальні результати, коли створюється неформальна атмосфера, у якій експерти буквально думають уголос перед публікою.
- "Світове кафе" — це дуже простий процес взаємодії, спрямований на широкий обмін думками, ідеями й досвідом. Учасники сідають за кавові столики, розмовляють і після закінчення певного часу переходять до інших столиків. Такі раунди обговорень створюють живу "мережу" обміну думками й розширюють та поглиблюють колективні знання. Метафоричне ототожнення всього світу з кафе підкреслює важливість мережі словесного обміну й особистих взаємин, які створюють умови для пізнання, але часто залишаються невидимими. Цей метод заснований на припущенні того, що учасники вже мають уявлення для розв'язання навіть найважчих завдань.
- дебати — обговорення будь-якого питання, обмін думками, полеміка, дебатування, суперечки, дискусія. Дебати в методичній роботі можна використовувати для прийняття і відстоювання своїх рішень. Дебати вчать критично мислити, досліджувати різні теми переконливо викладати свої погляди аудиторії, у дебатах беруть участь дві команди: одна команда стверджує певну позицію, інша — заперечує.