Новини Профспілки

РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ

ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ


33028, м. Рівне, проспект Миру, 7-А
E-mail: rivneorp@icc.rv.ua

МОН оперативно внесло зміни, які несуть знання про безпеку, здоров’я, історію.

Перегляд та оновлення змісту навчальних програм загальної середньої освіти — це відповідь на виклики, які виникли у зв’язку з повномасштабною збройною агресією російської федерації проти України.

У МОН повідомляють: «До робочої групи, яка працювала над оновленням навчальних програм, увійшли представники провідних закладів вищої освіти, органів державної влади, депутати ВРУ, науковці, директори шкіл, учителі, а також представники громадських та неурядових правозахисних організацій, професійного середовища, засобів масової інформації».

ЩО НОВОГО БУДЕ У НАВЧАЛЬНІЙ ПРОГРАМІ З ІСТОРІЇ

Наскрізні лінії з минулого даватимуть змогу пояснити сучасні події.

В оновлених програмах пропонується погляд на срср, як на державу імперського типу. Також програми орієнтують на вивчення не тільки інструментів насильства, якого в ХХ столітті зазнавали українці, а й опору йому.

Передбачено повний (окремим навчальним блоком) розгляд російсько-української війни, що розпочалася у 2014 році.

«Наголошується на геноцидних діях політичного керівництва і російського війська щодо українців, національному опорі проти агресії російської федерації та міжнародній підтримці України», — пишуть автори змін до програми з історії.

Важливо, що для учнів оновлено терміни та поняття:

— «присвоєння суверенітету» (у значенні привласнення, захоплення суверенітету УСРР союзним центром), «руській мір», «рашизм»; замість вислову «політика русифікації» застосовано вислів «політика російщення», який точніше відбиває сутність явища і процесу; уточнено контекст застосування поняття «колабораціонізм».

Російську поезію у шкільній програмі замінять шедеври світової лірики

ПРЕДМЕТ «ЗАХИСТ УКРАЇНИ»

Посилено військово-патріотичну складову. Програму доповнено інформацією про сучасну російсько-українську війну та Героїв цієї війни, про досвід ведення бойових дій.

Також переглянуто та доповнено теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту.

«ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я» ДАДУТЬ КОРИСНІ ЗНАННЯ ДЛЯ БЕЗПЕКИ

Насамперед розширено зміст першого розділу «Безпека і здоров’я людини», який вивчається на початку навчального року в кожному класі.

Додано питання, що пов’язані з ризиками воєнного часу, зокрема: сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстрілу тощо, надійне і ненадійне укриття, протимінний захист та поводження з вибухонебезпечними та незнайомими предметами, надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо.

ПРАВОЗНАВСТВО ДАСТЬ ЗНАННЯ ПРО ПРАВА ЛЮДИНИ

Зміст програми з основ правознавства, громадянської освіти розширено вивченням питань, пов’язаних з правами людини, з російсько-українською війною та доповнено інформацією щодо Міжнародного гуманітарного права.

ПРОГРАМА З ГЕОГРАФІЇ РОЗШИРИТЬ ЗНАННЯ ПРО АЗІЮ

У програмі з географії переглянуто обсяг навчального часу на вивчення країн у світлі сучасної російсько-української війни. Також у зміст теми «Країни Азії» додано інформацію про Республіку Корея, її місце у сучасній політичній карті світу, модель економіки, міжнародні зв’язки України з Республікою Корея.

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА: ВИЛУЧЕННЯ РОСІЙСЬКИХ ТА БІЛОРУСЬКИХ АВТОРІВ

Програми предметів «Зарубіжна література», «Література (молдовська та зарубіжна/румунська та зарубіжна/угорська та зарубіжна)» змінено в частині вивчення творів російських та білоруських письменників.

Із змісту програм вилучено твори російських і білоруських авторів. Натомість додано твори зарубіжних письменників відповідно до літературного процесу та з урахуванням вікових особливостей учнів.

З освітнього процесу буде вилучено певні предмети вже з нового навчального року

ЗАМІСТЬ РОСІЙСЬКИХ ПОЕТІВ — ШЕДЕВРИ СВІТОВОЇ ЛІРИКИ

Відповідно до оновленої програми предмета «Зарубіжна література» замість російських, вивчатиметься творчість таких письменників, як Жан де Лафонтен, О. Генрі, Анна Ґавальда, У. Старк, Джон Бойн, Е. Шмітт, Йозеф Рот, А. Гранах тощо. У програму замість творів російських поетів включені шедеври світової лірики (П’єр Ронсар «До того, як любов у світ прийшла…», Р. Бернс «Моя любов…», Й.В. Ґете «До моїх пісень…», Г. Гейне «Коли настав чудовий май…», Адам Міцкевич «Непевність»).

У шкільному курсі «Зарубіжна література» вивчатимуться твори письменників, які писали російською мовою, але життя та творчість яких були тісно пов’язані з Україною — М. Гоголя, В. Короленка (за вибором вчителя), твір М. Булгакова «Собаче серце» (твір вивчається за вибором учнів і вчителя).

У списку творів для додаткового читання (для уроків позакласного читання і уроків резервного часу) залишено для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова («12 стільців») та А. Кузнецова («Бабин Яр»). Також визнано доцільним залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.

З ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ВИЛУЧЕНО ПЕВНІ ПРОГРАМИ

Із переліку рекомендованих для використання в освітньому процесі вилучено програми «Література (російська та зарубіжна)», «Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою» для 5 — 9 класів, програми з російської мови для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою/з навчанням російською мовою для 10 — 11 класів, «Російська мова та література (інтегрований курс) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою» для 10 — 11 класів.

Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»