ЦК Профспілки працівників освіти і науки України подав свої пропозиції до проекту закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», реєстраційний № 5131 від 15.09.2016, розробленого Кабінетом Міністрів України.
Пропозиції та зауваження насамперед стосуються видатків на професійно-технічну освіту. Відповідні листи було направлено до Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти та Комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.
Як показує цьогорічна практика, недостатність у місцевих бюджетах необхідних ресурсів для належного фінансового забезпечення професійно-технічної освіти вже призвела до позбавлення значної частини дітей, особливо з сімей з низькими доходами, можливості отримати робітничу професію, що спричинить зростання безробіття серед молоді. Під загрозою опинилася своєчасна виплата заробітної плати працівникам, зменшення її розміру, а також звільнення працюючих.
Профспілка наголошує, що запропоновані зміни щодо підготовки робітничих кадрів лише на умовах регіонального замовлення суперечать нормам Закону України «Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів», згідно з яким задоволення потреб економіки та суспільства у кваліфікованих кадрах, підвищення освітнього та наукового потенціалу нації, забезпечення конституційного права громадян на здобуття освіти відповідно до їх покликань, інтересів та здібностей здійснюється через державне замовлення.
27.09.2016 № 02-5/530 Комітет з питань науки і освіти
Верховної Ради України
Шановні народні депутати України, члени комітету !
ЦК Профспілки працівників освіти і науки України звертається до Вас з приводу проекту закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», реєстраційний № 5131 від 15.09.2016, розробленого Кабінетом Міністрів України.
Пропозиції щодо внесення змін до підпункту "е" пункту 2 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу про здійснення видатків на професійно-технічну освіту професійно-технічними навчальними закладами державної та комунальної власності, які розташовані на території міст обласного значення та, очевидно, в обласних центрах, лише на умовах регіонального, а не державного, замовлення не можуть бути підтримані, оскільки відсторонення держави від своєї основної місії – забезпечення кожному громадянину України реалізації права на доступність і безоплатність професійно-технічної освіти в державних і комунальних навчальних закладах та перекладення цього завдання на місцеві органи влади за відсутності достатнього матеріально-технічного забезпечення призведе в умовах нинішнього стану економіки до остаточного занепаду професійно-технічної освіти.
Як показує цьогорічна практика, недостатність у місцевих бюджетах необхідних ресурсів для належного фінансового забезпечення професійно-технічної освіти вже призвела до позбавлення значної частини дітей, особливо з сімей з низькими доходами, можливості отримати робітничу професію, що спричинить зростання безробіття серед молоді. Під загрозою опинилася своєчасна виплата заробітної плати працівникам, зменшення її розміру, а також звільнення працюючих. Аналогічна ситуація склалася з стипендіальним забезпеченням учнів, їх харчуванням, особливо, з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Досить гострою була проблема з оплатою за комунальні послуги, відключення приміщень професійно-технічних навчальних закладів від тепла та світла за їх несплату, особливо в умовах підвищення цін і тарифів на компослуги.
Згідно з нормами Законів України «Про освіту», «Про професійно-технічну освіту» професійно-технічна освіта здобувається громадянами в державних і комунальних професійно-технічних навчальних закладах за рахунок держави. Зазначені закони не передбачають положень про підготовку робітничих кадрів за регіональним замовленням.
Запропоновані зміни щодо підготовки робітничих кадрів лише на умовах регіонального замовлення суперечать нормам Закону України «Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів», згідно з яким задоволення потреб економіки та суспільства у кваліфікованих кадрах, підвищення освітнього та наукового потенціалу нації, забезпечення конституційного права громадян на здобуття освіти відповідно до їх покликань, інтересів та здібностей здійснюється через державне замовлення.
Крім того, є некоректною редакція «міст обласного значення – обласних центрів», яка прослідковується у змінах до ст. 89 та передбачається також у п. 201 Прикінцевих положень Бюджетного кодексу.
Аналогічно не можуть бути підтримані пропозиції щодо змін до статті 90 про здійснення на умовах регіонального замовлення видатків на професійно-технічну освіту з обласних бюджетів.
У статті 91 щодо здійснення з місцевих бюджетів видатків на забезпечення певним категоріям передбачених законодавством пільг, компенсаційних виплат, зокрема за пільговий проїзд та інших, які перераховані у підпункті 204 змін до п.1, має бути встановлено зобов’язання на їх здійснення з місцевих бюджетів, а не надання лише права на таке здійснення. Тобто замість слів «можуть здійснюватися» виписати «здійснюються». Однак покладення на місцеві бюджети функцій з забезпечення окремим категоріям громадян передбачених законодавством пільг та компенсаційних виплат, без надання субвенції з державного бюджету, як це пропонується змінами до статті 102 кодексу, загрожує реалізації такими громадянами своїх прав.
З метою забезпечення державного замовлення на підготовку професійно-технічними навчальними закладами робітничих кадрів потребує відновлення редакція статті 1033 щодо надання місцевим бюджетам цільової субвенції на підготовку робітничих кадрів.
Зважаючи, що обсяги нерозподіленого резерву освітньої субвенції в 2016 році, а також в проекті Державного бюджету на 2017 рік значно перевищували 1%, складаючи понад 4%, вважаємо за необхідне зі статті 1032 вилучити норму про наявність в обсягах освітньої субвенції такого нерозподіленого резерву. Наявність вільних від призначення коштів провокує корупційні схеми та ручне управління Кабінетом Міністрів України бюджетними видатками. За досить значного дефіциту коштів на освітню галузь у місцевих бюджетах, обсяг яких до кінця поточного року складає 7,3 млрд. гривень, є неприпустимим залишати нерозподілений фонд освітньої субвенції.
Через непрозорість механізму розподілу додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я без урахування галузевої належності цих закладів, досить загрозливими є пропозиції щодо спрямування освітньої субвенції лише на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, шкільних відділень навчально-виховних комплексів, дитячих будинків, що передбачені до статті 1032 Бюджетного кодексу.
Наполягаємо на вилученні з Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу пункту 26, яким обмежуються норми значної кількості Законів України, серед яких освітянські закони, та щойно прийнятий закон «Про наукову та науково-технічну діяльність», яким пропонується доповнити пункт 26 Прикінцевих положень.
Просимо Вас, шановні народні депутати України, підтримати позицію галузевої Профспілки при опрацюванні та затвердженні проекту закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», реєстраційний № 5131.
З повагою
Голова Профспілки Г.Ф. Труханов