Перше вересня - початок нового навчального року. Свято знань, просвіти, науки. Перший шкільний день, перший урок, перші вчителі. Наче все вперше – і слово, і музика, і дзвони душі. До нього готуються заздалегідь усі: діти, батьки, а особливо педагоги.
У серпні традиційно освітяни на конференціях, секційних заняттях, круглих столах, нарадах, обмінюються досвідом, планують свою роботу. Так, цьогоріч на засіданні колегії управління освіти і науки облдержадміністрації запрошені гості: Володимир Ковтунець, перший заступник Міністра освіти і науки України, Світлана Богатирчук-Кривко, заступник голови Рівненської ОДА, Олександр Корнійчук, заступник голови обласної ради та Юрій Кравець, голова Рівненської обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України, керівники закладів освіти від дошкілля до вищої школи обговорювали пріоритетні напрямки освіти в області на рік, коли стартує реформа, коли діти ідуть до першого класу нової школи з новими програмами, підручниками і підготовленими вчителями.
Виступи наскрізь були пронизані словами: реформа, нова українська школа, концепція, пріоритети, компетентності, нове освітнє середовище, новий закон, новий український учитель, педагогіка партнерства…
«Реформа освіти – одна з фундаментальних змін, яка не може чекати і яку треба розпочинати вже сьогодні. Перше, що нам треба зробити, – забезпечити вільний доступ дітей до дитячих садків. Далі – школа, яка має прищеплювати дітям нові знання, навички і компетентності. Наступна позиція – профтехосвіта. І окрему увагу звертаю на розвиток науки, де фактично немає повноцінної системи, ані підтримки, ані запиту» – зауважив Володимир Ковтунець.
Освітяни обговорювали Закон України «Про освіту», Концепцію нової української школи, зміну статусу педагогічного працівника та принципів фінансування, якісне реформування системи освіти, в цілому від дошкілля і завершуючи освітою дорослих.
Про стан галузі в області, готовність втілювати реформи в життя інформував учасників колегії Григорій Таргонський, начальник управління освіти і науки облдержадміністрації. Цьогоріч, в Україні реформу тестуватимуть 100 шкіл, по 4 в кожній області. На Рівненщині до пілотного проекту долучилися чотири заклади: Великоомелянська НВК школа-гімназія Рівненського району, Дубенська ЗОШ №1, Рівненська ЗОШ №18, Рокитнівська ЗОШ №3. З вересня поточного року всі першокласники країни почнуть навчання по-новому.
Серед багатьох окреслених завдань очільник освіти в області нагальними визначив: забезпечення якісної освіти на всіх рівнях, створення багатофункціонального та комфортного простору для учнів, реконструкцію навчальних закладів, запровадження енергоефективних технологій, забезпечення школи сучасним обладнанням та програмним забезпеченням, швидким інтернетом, Wi-Fi, продовження реформування вищої щколи, професійно-технічної освіти, створення умов для інклюзивного навчання та безбар’єрного доступу для особливих дітей…
Зважаючи на те, що освіта - основа інтелектуального, культурного, соціального, економічного розвитку особистості, суспільства і держави, що без освітньої реформи цивілізаційна трансформація не відбудеться, Україна не стане заможною, сильною європейською державою, шкільна реформа стала одним із ключових пріоритетів Кабінету Міністрів до 2020 року, її також підтримала Національна рада реформ при Президентові України.
«Сьогодні ми маємо унікальну можливість. Проблемами освіти опікується весь Кабінет Міністрів на чолі з Прем’єром. Такого ніколи не було. Так давайте співпрацювати на повну», – закликала заступник голови Рівненської ОДА Світлана Богатирчук-Кривко.
«Нова школа потребує нового вчителя, який має стати «агентом змін». Зміни в школі базуватимуться на оновленні змісту освіти. У системі післядипломної освіти ведеться робота з підвищення кваліфікації вчителів початкової школи. Рівненським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти вже розроблено навчально-методичні, дидактичні напрацювання, – запевнила освітян Алла Черній, ректор інституту. А головною, основною метою діяльності закладу має стати приведення професійної компетентності працівників освіти у відповідність із світовими стандартами, розвиток їхнього творчого потенціалу, педагогічної майстерності, підвищення інтелектуального і загальнокультурного рівня».
Відомо, що будь-яка найкраще підготовлена реформа в освіті приречена на провал, без створених на місцях умов, усвідомленні виконавцями її необхідністі та важливості, без потужного шкільного учителя, який повинен реалізувати новий освітній стандарт. А тому надважливо перш за все зробити професію педагога престижною не лише на словах, а й на ділі.
«У цьому напрямку перші позитивні кроки зроблено - акцентував у своєму виступі Юрій Кравець, голова Рівненської обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України. У рамках Програми «Нова українська школа» Уряд визначив пріоритетом збільшення заробітної плати вчителям на 2017-2018 роки і вже забезпечив 50 відсотковий її ріст. Компромісні позиції Комітету Верховної Ради України, Профспілки і Міністерства освіти і науки України щодо оплати праці педагогічних працівників закладено у законопроект «Про освіту». Непросто було досягнути домовленостей. Це супроводжувалось не одним спільним засіданням, збором підписів, акціями біля Верховної Ради України і Кабінету Міністрів України. Щоб домовленості щодо розміру мінімального посадового окладу педагога на рівні чотирьох прожиткових мінімумів та збереження доплат були проголосовані, треба спільно наполегливо працювати з народними депутатами на місцях, з депутатами місцевих рад, заручитися їх підтримкою.
Оплата праці, розміри заробітної плати освітян не повинні регулюватися в так званому «ручному» режимі, як на тому наполягає Міністерство фінансів України, а має бути прописані в базовому законі «Про освіту» - на цьому наполягає Профспілка.
Юрій Кравець закликав до співпраці керівників об’єднаних територіальних громад, відповідальних в них працівників за галузь освіти.
Він наголосив на тому, що не випадково освітянська галузь проголошена в нашій Державі пріоритетною. Адже, за міжнародним рейтингом Україна посідає 56 місце (серед 188 країн світу) за показниками «якість освітньої системи».
Серед причин такого рейтингу називаються:
- низький рівень виконання законів України;
- далеко недостатнє фінансування галузі;
- недостатня якість освітніх послуг;
- спад рівня кадрового забезпечення (з відомих причин)
Є над чим працювати – сказав він - бо без якісної освіти не може бути процвітаючої держави».
Учасники колегії покидали залу з надією на те, що новий Закон «Про освіту» восени таки буде проголосований у Верховній Раді у другому читанні, адже він – фундамент, на якому будуватиметься нова система освіти в нашій країні, без нього системна реформа освіти неможлива. А освітяни Рівненщини готові її втілювати.
Заступник голови Рівненської
обласної організації Профспілки
М.Ю. Ковальчук