«Про виконання вимог профспілок із захисту прав та інтересів працюючих та завдання Федерації профспілок області, її членських організацій з посилення соціально-економічного захисту спілчан, підвищення ефективності соціального діалогу.»
Шановні колеги! Члени і учасники засідання Ради ФПО! Ми зібралися сьогодні аби проаналізувати і дати оцінку виконанню тих вимог, які профспілки, під час проведення всеукраїнських акцій протесту, від імені мільйонів трудівників ставили до Уряду, Верховної Ради України, роботодавців.
Дуже доречно,що ми це робимо при широкому профспілчанському загалі, разом з делегатами Форуму голів первинок.
За останній рік відбулися зрушення в профспілках. Цей рік став роком перебудови та становлення профспілок. Нарешті ідею єдності нам вдалося донести до широкого загалу профспілчан. По перше, об’єднавшись ми показали, що профспілки діють і вони є монолітною силою здатною до спільних дій. Через організовані масштабні акції протесту, ми показали свою самобутність та дієвість. Нас почули.
Після акції Прем’єр-міністр Володимир Гройсман зустрічається з профспілковими очільниками. На зустрічі було досягнуто домовленості з багатьох економічно-соціальних питань, що турбують наших профспілчан.
Отож, Які вимоги профспілок виконані:
1. Встановити з 1 січня 2017 року мінімальну заробітну плату на рівні реального прожиткового мінімуму, розрахованого на базі оновленого «споживчого кошика» – 3200 грн, забезпечити відповідні видатки у Державному бюджеті-2017
Ця вимога виконана. Уряд дослухався до профспілкових ініціатив, мінімальну зарплату вдвічі збільшено до 3200 гривень, її прирівняли до реального прожиткового мінімуму, розмір якого теж, до слова, обраховували профспілкові експерти.
2. Вжити конкретні дії для розвитку ефективного, конкурентоспроможного національного виробництва. Зменшити податкове навантаження для малого та середнього підприємництва з метою його збереження.
Виконується. Федерацією профспілок України розроблено заходи з розвитку національного виробництва передбачені в проекті середньострокового плану пріоритетних дій Уряду на період до 2020 року.
Для сприяння відновлення вітчизняного виробництва, розвитку національної економіки, на засіданнях територіальних тристоронніх рад в 2016 році були прийняті рішення щодо внесення через депутатів всіх рівнів пропозицій Уряду, владним структурам області в Стратегію розвитку Рівненської області до 2020 року, щодо налагодження видобутку бурштину, вирощування енергетичних культур та розвиту «зеленого туризму».
3. Вимога. Відродити економіку країни, використавши внутрішні резерви використання економічного потенціалу своєї ж країни, регіону тощо. Це дасть змогу подолати безробіття забезпечивши роботою велику кількість українців, щоб вони не змушені були їздити на заробітки.
Вимога виконується. Створено Національний комітет з промислового розвитку трьома сторонами, під головуванням Прем’єр-міністра України у жовтні 2016 року, який напрацьовує пропозиції щодо реформ у вітчизняній економіці. Вдалось в минулому році зупинити падіння національної економіки, яке мало місце в попередні роки.
4. Підписано нову Генеральну угоду з Урядом на 2016-2017 роки та внесено доповнення до Територіальних та Галузевих угод. Підписання такої угоди було важливим кроком, адже норми раніше діючої застаріли й було дуже проблематично застосовувати їх при укладенні колективних договорів. Вимога виконана.
5. Вимога. Затвердити у бюджеті Положення щодо підвищення мінімальних державних гарантій з оплати праці та пенсійного забезпечення темпами більш ніж на рівень зростання цін.
Це Положення Генеральної угоди знайшло своє відображення у проекті Державного бюджету на 2017 рік. Вимога виконана.
6. Вимога. Запровадити реформу оплати праці, з тим, щоб забезпечити працівникам гідну заробітну плату, яка складатиме 20-27% від собівартості продукції, як це є у Франції, Німеччині, а не так як у нас нині 7-8%.
Виконується. 20 лютого 2017 року учасниками круглого столу на тему: «Реформа оплати праці. Перші результати та подальші дії», за підсумками якого схвалено Рекомендації, які були надіслані до Уряду, Верховної ради, членам Національної тристоронньої соціально-економічної ради та профспілковій стороні. А вже 24 лютого на засіданні цієї ради сторони домовились напрацювати пропозиції подальших кроків у реформуванні оплати праці. Наразі ми у профспілках напрацьовуємо пропозиції, щодо впровадження ефективної реформи на засадах справедливого розподілу результатів праці.
7. Вимога. Збільшити розмір оплати і тарифного розряду ЄТС до розміру, що перевищує розмір прожиткового мінімуму. Забезпечити відповідні зміни до Держбюджету.
Виконана частково. З 1 січня ц.р. посадові оклади працівників бюджетної сфери розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року, тобто 1600 грн. У Державному бюджеті України на 2017 рік на підвищення заробітної плати бюджетників виділено додатково 40 млрд. грн.
Також, Кабінет Міністрів України зобов’язав керівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери забезпечити диференціацію заробітної плати працівників, які отримують заробітну плату на рівні мінімальної, у межах фонду оплати праці, шляхом встановлення доплат, надбавок, премій з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи. Додаткове фінансування бюджетних установ має здійснюватися також з місцевих бюджетів, що потребує активної роботи профспілок на місцях.
8. Вимога. Ліквідувати ганебне явище заборгованості із заробітної плати. Ухвалити законодавчі акти спрямовані на посилення захисту економічних працівників.
Виконується. Мінсоцполітики розробило проект закону щодо створення гарантійної установи у випадку неплатоспроможності роботодавця, який наразі опрацьовується. В рамках колективних трудових спорів з Урядом і СПО роботодавців, профспілок здійснюється щомісячний моніторинг стану виплати зарплати, результати якого направляють до Держпраці. У відповідь отримано лист, про те, що Головним управлінням Держпраці доручено провести перевірки дотримання законодавства про працю на зазначених підприємствах-боржниках.
9. Вимога. Повернути до 1 січня 2017 року десяткам тисяч працівників, зайнятих на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, безпідставно скасоване право на достроковий вихід на пенсію (Списки № 1 і № 2).
В стадії виконання.
Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів від 24 червня 2016 р. № 461 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» підготовлено і частково узгоджено з СПО об’єднань профспілок (з окремою думкою Профспілки працівників вугільної промисловості України, Профспілки працівників охорони здоров’я, Профспілки працівників автомобільного та сільськогосподарського машинобудування України).
Частково узгоджений проект 13.03.2017 внесено Мінсоцполітики до Кабінету Міністрів України для розгляду. У разі його прийняття, буде повернено право дострокового виходу на пенсію для майже 28 тис. працівників, зокрема які відносяться до ремонтно-технічного персоналу.
10. Вимога. Забезпечити у 2017 році підвищення мінімальної пенсії з урахуванням фактичного прожиткового мінімуму, провести осучаснення раніше призначених пенсій, скасувати існуючі обмеження на їх виплату для осіб, які продовжують працювати.
Виконується. 1 травня відбудеться підвищення прожиткового мінімуму та мінімального розміру пенсій. Підвищення прожиткового мінімуму і мінімального розміру пенсій буде двічі протягом року – від 1 травня 2017 року і від 1 грудня 2017 року. Про це повідомляв Віце-прем’єр міністр Розенко. Мінімальна пенсія від 1 травня становитиме 1312 гривень, а від 1 грудня – 1373 гривень. Уряд заявляє, що у разі збільшення надходжень до Пенсійного фонду, внаслідок підвищення зарплати, цей розмір буде збільшено. З огляду на позитивну динаміку збільшення надходжень до Пенсійного фонду таке підвищення може відбутися з 1 жовтня 2017 р.
Вимога 11. Не допустити руйнації і комерціалізації охорони здоров’я, закриття закладів та звільнення працівників, порушення конституційного права громадян на доступну медичну допомогу.
Виконується. Робота триває.
СПО об’єднань профспілок постійно опрацьовує проекти нормативно-правових актів, що стосуються реформи охорони здоров’я в Україні.
Частина проектів нормативно-правових актів, що розробляються Міністерством охорони здоров’я України, в порушення галузевої та Генеральної угоди взагалі не надходять на погодження ні до профспілки, ні до СПО об’єднань профспілок. Прем’єр-міністра України поінформовано про ці факти.
Які з вимог ще не виконані:
1. Профспілки вимагали встановити економічно-обгрунтовану ціну на газ і прозорі комунальні тарифи.
Головна вимога не виконана, але є певні зрушення. Під тиском профспілок, Урядом було прийнято низку пом’якшувальних заходів, зокрема: заборона стягнення заборгованості за послуги ЖКГ з громадян, які оформили субсидії; оплата з місцевого бюджету різниці завищених місцевими органами влади норм споживання послуг ЖКГ, можливість сплачувати за послуги з централізованого опалення із застосуванням розстрочки; нарахування плати за надані послуги з централізованого опалення у разі відсутності засобів обліку теплової енергії на підставі усереднених показників споживання теплової енергії, виставлених споживачам згідно показань будинкових засобів обліку теплової енергії, постійно здійснюються перевірки обґрунтованості встановлених тарифів на опалення та гаряче водопостачання в окремих регіонах України, результати яких будуть оприлюднені.
Вимога Повернути у 2017 році працівникам право на санаторно-курортне лікування та дитяче оздоровлення за рахунок коштів соцстрахування. Ухвалити на поточній сесії законопроект № 2245. Не виконана. Робота триває.
Незважаючи на позитивне рішення Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення щодо підтримки законопроекту №2245, яким передбачається відновлення санаторно-курортного лікування за рахунок часткового фінансування з коштів соціального страхування, законопроект на розгляд Верховної Ради України не виносився. Позиція Уряду і Комітету соцполітики полягає в тому, що до завершення об’єднання фондів соціального страхування робити це передчасно. Разом з тим, обсяг коштів на реабілітаційно-відновлювальне лікування застрахованих осіб у 2017 році збільшено у 1,5 рази. Правлінням Фонду соціального страхування України заплановано завершення об’єднання фондів до 1 вересня 2017 року.
Наші завдання.
Шановні учасники нашого зібрання!
Швидкоплинний час, напружена ситуація в країні примушують міняти підходи до проблем суспільства. Наша організація, як найбільше громадське об’єднання в країні, на жаль не завжди спрацьовує на випередження, залишаючись у полоні звичних і зручних стереотипів.
Нам вкрай потрібні реформи в самому серці профспілкового руху, які повинні прийматися на законодавчому рівні. Потребує суттєвого удосконалення сам Закон про профспілки, мають внестися зміни, виходячи із оновленого Статуту ФПУ, у галузеві Статути та Статути територіальних організацій. Не повинно бути таких випадків, коли первинна профспілкова організація, обминаючи територіальне профоб’єднання, напряму виходить на Київ. Це зводить на нівець всі наші хороші наміри та дії, спрямовані на об’єднання профруху в країні, послаблює, розпорошує його.
Ми також говоримо про те, що профспілки мають бути незалежними і вільними в свої діях. Закон ніби й забороняє будь-яке переслідування лідерів профспілок так би мовити за інакомислення. Але в ньому не прописано відповідальності за утиски профспілковців з боку роботодавців. Ось і множаться кишенькові лідери, що керують аморфними профорганізаціями в ручному режимі, який вигідний роботодавцю. Очевидно, що бойовитість такої організації у відстоюванні прав працюючих зводиться до нуля.
Сусіди-поляки цю проблему розрулили просто. Якщо організація профспілки налічує понад 100 членів, зарплату профспілковому лідеру виплачує сама профспілка. До 100 членів – лідер працює на громадських засадах. Отже в такий спосіб досягається дві мети: незалежність профспілкового очільника від волі роботодавця і його мотивація, щодо збільшення членства в профорганізації.
Саме життя диктує нам введення інституції профспілкового представництва в великих транснаціональних компаніях та корпораціях. Профспілковий лідер в цих організація теж повинен мати незалежний статус. Тільки так він зможе плідно працювати на профспілку. А для цього треба вирішити, щоб його зарплата виплачувалась з вищих профорганів. Для введення таких механізмів необхідно переглянути розподілення фінансових потоків.
Всі ми вже почули, якої гостроти набуває питання охорони праці в Україні і в області. Люди гинуть, калічаться на робочих місцях. Нам не зупинити цю лавину нещасних випадків без відновлення діяльності технічних інспекторів праці на місцях. Їх права та обов’язки також повинні бути прописаними в законі, який мають лобіювати наші профспілкові представники у Верховній Раді, відстоювати у обласній і місцевих радах.
Не може нас, профспілчан, не хвилювати і прийняття нового Трудового Кодексу України, який має бути ухвалений Верховною Радою у другому читанні. До нього профспілки внесли 112 поправок. Дуже важливо, щоб всі вони були прийняті. Нині ж поки пропозиція профспілок навіть у такі важливі статті як 161, 163 – заборона залучення працівників до роботи у вихідні дні, в дні державних і релігійних свят – відхилена, хоч вона направлена на усунення можливих зловживань з боку роботодавців і говорить, що таке залучення має бути з обов’язковим попереднім повідомленням виборного органу первинної профспілкової організації. У чинній статті 71 КЗпП записано: залучення працівників до роботи у ці дні відбувається з дозволу профспілки.
Кулуарний підхід урядовців чітко прослідковується в ході підготовки до впровадження пенсійної реформи. Незважаючи на напрацювання профспілкової сторони, автори реформи роблять спроби перекласти фінансову відповідальність за підвищення низьких розмірів пенсій з роботодавців на майбутніх пенсіонерів. Тому у Зверненні ради ФПУ до владних структур з цього приводу міститься заклик до народних депутатів України не приймати до розгляду і не голосувати за законопроект, яким явно обмежуються пенсійні права громадян України.
Як учасник сьогоднішнього Форуму первинок хочу особливо виокремити роль первинки, як основи – основ профспілкового руху. Саме в ній формується реальне відчуття профспілкового братерства. Проголошення ФПУ 2017 року Роком первинної профспілкової організації ставить нам за мету активізувати роботу саме первинок. Зробити все, щоб рядові члени профспілок. І ті, хто хоче влитися в наші ряди, реально відчули, що профспілка є, діє і здатна допомагати людям.
Шановні колеги!
«В єдності наша сила» – це не просто лозунг, ми на практиці засвідчили, що сила нас всіх разом неподоланна. Але ситуація, що сьогодні з цінами, тарифами турбує кожну українську сім’ю, тому ми закликаємо до подальших дій – від теперішніх невеликих перемог до загального успіху в обстоюванні прав і інтересів наших спілчан.