ВУЗЛИКИ НА ПАМ'ЯТЬ

РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ

ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ


33028, м. Рівне, проспект Миру, 7-А
E-mail: rivneorp@icc.rv.ua

Кожен учасник освітньої програми – це, в першу чергу, особистість, яка має певні цілі та власні потреби. Він прагне робити свій власний вибір, власні помилки та на їх фундаменті отримувати життєвий досвід.  І чим більша мотивованість до опанування нових знань – тим більш якісний рівень освіти отримує на виході.

З метою забезпечення того необхідного рівня, адаптуючись із зарубіжних педагогічних методик, в українську освіту поступово входять нові педагогічні професії – Едвайзери, Наставники, Тьютори, Коучі, Ментори, Фасилітатори, Едукатори, Фахівці з педагогічного дизайну.

Едвайзер – це радник, або консультант. Як правило, це людина з більшими знаннями в конкретній галузі. В більшості випадків — практик. На відміну від викладачів та вчителів, які є більше теоретиками. Після проведення детального аналізу, Едвайзер може дати корисну пораду в своїй фаховій галузі.

В освітньому середовищі Наставник дає поради щодо більш ефективної роботи, допомагає вирішувати певні дискусійні питання, приймати складні життєві рішення. Можна сказати, що наставник опікується пристосуванням учасника до різних ситуацій в освітньому середовищі.

Схожу мету та функції має Тьютор. В класичному розумінні і по досвіду зарубіжних університетів, тьютор – це ключова фігура в дистанційному навчанні, що відповідає за проведення занять із студентами. Але у нас в Україні тьютор часто виступає в ролі консультанта з освітніх програм та курсів. Це особа, яка веде індивідуальні або групові заняття із учасниками, дає поради щодо вирішення питань, пов’язаних із навчанням. Досвідчені викладачі віддають перевагу саме тьюторскій технології навчання.

Ще одна професія, яка  все частіше з’являється в освітньому середовищі – це  Коуч. З англійської перекладається як “тренер”, тобто людина, яка займається, відповідно, коучингом (від англійської – тренерством). Коуч допомагає учасникам знайти відповіді на власні запитання, допомагає  відпрацювати різні життєві та професійні ситуації. Коучинг – інструмент особистісного та професійного розвитку. За сферою застосування розрізняють бізнес-коучинг, лайф-коучинг, кар’єрний коучинг, коучинг особистої ефективності. Найбільш сприятливою сферою для реалізації коучинг-діяльності залишається саме  освітня сфера.

Поняття Ментор є більш поширене у педагогічній літературі та статтях. В контексті педагогічних професій цей термін почали використовувати як синонім до слів «учитель», «порадник», «наставник», «консультант». Людина, яка допомагає учасникам в розвитку знань, умінь, навичок та міжособистісних стосунків. На відміну від наставника, ментор  самостійно встановлює інтенсивність і напрямок навчання та допомагає тоді, коли учасник звертається за допомогою.

Фасилітатор – це специфічний напрям діяльності провайдера освітніх послуг, метою якого є допомагати підтримувати в учасника прагнення до саморозвитку, самореалізації, самовдосконалення, сприяти особистісному зростанню, розкриттю здібностей та пізнавальних можливостей. Фасилітатор є більше духовним наставником, який не зацікавлений у кінцевому результаті обговорення та не представляє інтереси жодної з груп-учасників чи персоналій і не бере прямої участі в обговоренні. Фасилітатор несе відповідальність за якісне виконання завдань учасниками і скоріше є супровідником навчальної групи у їхньому особистому розвитку.

Едукатор в деякому розумінні є синонімом слів педагог, вчитель. На відміну від педагога, який допомагає розвивати конкретні вміння та навички відповідно до навчального плану та рівня розвитку, едукатор розвиває особистість відповідно до принципів, пристрасті та цілей людини для того, щоб людина могла жити повним життям.

І, нарешті, Фахівець з педагогічного дизайну – спеціаліст, який займається теоретичними проблемами науки, що знаходиться на стику педагогіки, психології, соціології, ергономіки. Такі фахівці покликані розробляти найбільш ефективні системи та методи навчання. Наразі це більш актуально при розробленні програм дистанційного навчання.

У статті використані матеріали
з блогу Юрія Коноваленко

 

Корисні посилання

Вузлики на пам'ять

Гімн профспілок