КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД – це новий зміст сучасної освіти в усьому світі. Він передбачає не тільки формування знань, а й вироблення практичних навичок, актуальних сьогодні. Два роки тому на Всесвітньому економічному форумі в Давосі були визначені ключові навички, які потрібно розвивати в XXI столітті. На них сьогодні і спираються передові освітні системи, адаптуючи їх до національних особливостей і потреб місцевого населення. Експерти давоського форуму дали світу 10 найперспективніших компетентностей:
1 багаторівневе рішення проблем (здатність бачити суть проблем і розбиратися з причиною, а не з наслідком)
2 критичне мислення;
3 креативність;
4 вміння управляти людьми;
5 вміння взаємодіяти з людьми;
6 емоційний інтелект (здатність розуміти емоції, наміри і мотивацію інших людей і свої власні, а також уміння управляти своїми емоціями та емоціями інших людей);
7 формування власної думки і прийняття рішень;
8 клієнтоорієнтованість;
9 вміння вести переговори;
10 когнітивна гнучкість (здатність розуму швидко перемикатися з однієї думки на іншу, а також обмірковувати кілька речей одночасно).
НАВІЩО? Потреба терміново міняти підхід у навчанні обумовлена тим, що учень в сучасному світі вже не може бути споживачем знань. ПО-ПЕРШЕ, цих знань зараз непомірна кількість, вони щохвилини застарівають і не потрібні людині щодня. ПО-ДРУГЕ,учитель вже не одноосібне джерело актуальних знань. ПО-ТРЕТЄ, застарів сам механізм передачі знань від учителя учневі. У цих умовах школяр стає шукачем знань. І це вимагає від нього, а також його вчителя і всієї системи освіти нових підходів і навичок. Ключовим стає не процес запам’ятовування, вбирання інформації, а навички її пошуку і обробки. Тобто місія вчителя – вже не передати знання, а «навчити вчитися».
ЯК? З огляду на те, що всі висококваліфіковані професії майбутнього пов’язані з високими технологіями, саме IT-комунікативні навички повинні бути в основі сучасного процесу навчання. І як раз з цим в Україні великі проблеми. Шкільні завдання в основному спрямовані на самостійну роботу, адже так зручніше оцінювати результат. Високі технології прориваються в школи з великими труднощами. Але ж мова навіть не про електронні підручники та інтерактивні дошки, а про високошвидкісний доступний інтернет, гаджети доповненої реальності, пристрої для відеоконференцій тощо.
КОЛИ? Українська школа тільки на порозі компетентнісного підходу. Можна очікувати, що частково його елементи будуть успішно впроваджені вже в найближчі пару років (це питання поновлення підручників і посібників). Такими елементами є, наприклад, фінансова, екологічна, соціальна і громадянська компетентності. Це вміння вести бюджет, планувати і здійснювати покупки, економити; сортувати відходи, гуманно ставитися до природи; знати свої права, вести здоровий спосіб життя, бути толерантним до оточуючих.
Що стосується інших, наприклад компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій, інформаційно-комунікаційної компетентності, навички навчання протягом життя, – усе це вимагає серйозної підготовки педагогів та оновлення матеріально-технічної бази шкіл. Але в цілому розуміння того, що без переходу на компетенції в освіті майбутнього немає, вже прийшло. І процес почав поступово рухатися.